من، الان، آینده

روزگار نوجوانی
مسیر بزرگ شدن ما دارای چند مرحله است که با عبور موفق از هریک می توانیم روزهای بهتری را به انتظار بنشینیم. زمانی که از مراحل قبلی به خوبی استفاده کرده باشیم و برای ورود به مرحله ی جدید آمادگی لازم را کسب کنیم، می توانیم نمره ی خوبی به خودمان بدهیم. اکنون شما میانه ی راه هستید که مانند پلی میان کودکی و بزرگ سالی است. دوره ی نوجوانی، زمان سرمایه گذاری برای رسیدن به دنیای موفقیت است. با ارتقایی که از سوی خداوند در سیستم روحی و بدنی شما ایجاد شده است، سخت افزار کافی برای ریختن یک برنامه ی بسیار مهم را در اختیار دارید. هنر شما برنامه ریزی موفق و افزودن نرم افزار موفقیت و خوشبختی است تا عبور موفقیت آمیزی برای رسیدن به سکوی قهرمانی و شادابی داشته باشید.
مدیریت خود
همه ی نوجوانان آماده ی ورود به یک دنیای بزرگ هستند. بخشی از این تغییرات، ربطی به خواستن ما ندارد؛ مثلاً همه ی نوجوانان قد می کشند، قیافه ی بزرگسال پیدا می کنند، صدای آن ها تغییر می کند و… ولی بخش اصلی تغییرات، مستقیم با خواستن های ما در ارتباط است. عدّه ای از هم سالان شما تصمیم می گیرند روزهای نوجوانی را با راحتی و سرگرم شدن بگذرانند؛ برخی می خواهند حرکت آرامی را به سوی موفقیت داشته باشند؛ بعضی مصمم هستند آینده ی بهتری نسبت به گذشته خود داشته باشند و عدّه ای از این بالاتر به دنیای پیش روی خود نگاه می کنند: «من باید برای کشورم  و مردم جامعه ی خودم مفید باشم.» این گروه به هیچ وجه نمی خواهند یک زندگی روزمره را برای خود در نظر بگیرند؛ به همین دلیل، از تمام توان خود برای افزایش مهارت های فردی، یادگیری تازه ها و ارتقای اخلاقی و معنوی خود کمک می گیرند و قدم های محکمی به سوی آینده ی روشن برمی دارند. اگر در این گروه عضو هستید، با ما همراه باشید.
شناسایی مزاحم ها
امروزه مزاحم های زیادی برای موفق شدن هریک از ما وجود دارد؛ مثلاً سرگرمی های زمان بَر زیادی هستند که نمی گذارند لحظه ای به خودمان و برنامه هایی که در ذهن داریم توجه کنیم. آمار می گوید برخی پنج تا نه ساعت از زمان روزانه ی خود را با گوشی ها و دنیای مجازی سپری می کنند. از این خبر به راحتی عبور نکنید. اگر نوجوانی ساعت ها از بهترین زمان عمرش را صرف دنیای مجازی کند، به نظر شما چقدر زمان مفید می تواند برای دنیای واقعی خودش هزینه کند؟ احتمال موفقیت یک چنین نوجوانی چقدر است؟ می توانید آینده ی چنین فردی را حدس بزنید؟
راحت طلبی، نداشتن تحرک کافی، گوشه گیری به جای بودن با دیگران، خودخواهی، نداشتن مهارت کافی برای سازگاری با دیگران، به ویژه اعضای خانواده، پرخاشگری های کنترل نشده، بی اعتنایی به دانش و تجربه دیگران، پُرخوری، نداشتن برنامه ی خواب منظم و نیز ولخرجی می تواند از مزاحم های دیگری باشند که در مسیر موفقیت ما سبز می شوند.
ذهن قوی یک سرمایه ی بزرگ
بسیاری از موفقیت ها در سایه ی داشتن ذهن خوب و فکر زیبا شکل می گیرد. وقتی شما اراده می کنید به هدفی برسید، با برخورداری از یک برنامه فکری خوب می توانید به آن نزدیک شوید؛ همچنین ذهنی می خواهید که هروقت نیازش داشتید، در اختیار شما باشد، بتواند اطلاعات جدید را به حافظه بسپارد، آن ها را به هم مرتبط کند، یادآوری خوبی از مطالب نو داشته باشد، تمرکز کافی برای شما فراهم آورد، کارهای شروع شده را به پایان برساند، خوب تصمیم بگیرد، زمان تان را مدیریت کند و به شما احساس مسلط بودن بر شرایط را الهام نماید. مهم تر از هوش بالا، مدیریت روی ذهن است؛ یعنی خیلی مهم نیست بهره ی هوشی شما چقدر باشد، ولی بسیار مهم است روی همین مقدار توان ذهنی و هوشی خود تسلط داشته باشید و مدیریت آن را برعهده بگیرید.
همین الان شروع کنید
شاید در مسیر همراهی با این مطالب، به این نتیجه رسیده باشید که آدم های موفق کسانی هستند که فرماندهی بهتری روی دارایی های فردی خود (مانند ذهن) دارند، پس فرصت را از دست ندهید و مهم ترین کار زندگی خود را، که هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت، شروع کنید؛ نفس عمیق بکشید، بسم الله الرحمن الرحیم را بر زبان جاری کنید و تصمیم بگیرید کارهای زیر را در برنامه های روزانه ی خود قرار دهید:
۱. صرفه جویی ذهنی داشته باشید؛ یعنی تا جایی که می توانید از ورود اطلاعات بی فایده، تصاویر سرگرم کننده و شنیدنی هایی که شما را به سوی ذهن اتوماتیک می برد، پرهیز کنید. خیلی راحت زمان بسیار کم و مشخصی را برای استفاده از دنیای فناوری تعریف کنید و ذهن تان را به آرامش برسانید.
۲. ذهن تان را شارژ کنید. برای این کار، آرامش بیش تری را برای خود درنظر بگیرید. از افتادن در موضوعاتی که ارتباطی با شما پیدا نمی کند یا ارزش درگیر شدن ندارد، به شدت پرهیز کنید؛ مثلا تصمیم بگیرید از مشاجره و بگو مگو برای همیشه خودداری کنید.
۳. به مرکز فرماندهی وصل شوید. ارتباط منظم و روزانه با آفریدگار ذهن زیبا می تواند قدرت شما را چند برابر افزایش دهد. این برنامه را به صورت رسمی (مانند نماز) و غیررسمی (مانند ذکر و نیکوکاری) دنبال کنید.
۴. مثبت نگر باشید. اجازه ندهید ذهن شما به سوی افکار ناامید کننده و مشکلات موجود حرکت کند و شما را از حرکت سازنده دور نماید. همیشه به خود بگویید تغییر جامعه با تغییرات آدم های آن اتفاق می افتد و اگر قرار باشد کشورم سربلندتر از پیش بدرخشد، باید من و هم سالانم از الان برای آن آماده شویم.
۵. منتظر کسی نمانید و خودتان حرکت به سمت موفقیت و زندگی عاقلانه را آغاز کنید. ممکن است افراد زیادی به زودی به روش شما اضافه شوند؛ ولی باز مسئولیت اصلی شما درباره خودتان است.
نویسنده: ابراهیم اخوی
منبع : سایت  راسخون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست