... بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
طرح هویت صنفی طلاب و روحانیون
پیرو طرح  سواط که در سال 1393در پنج مدرسه علمیه شهر اصفهان برگزار شد فراروی اطلاعات به دست آمده از آنها یکی از نقاط ضعف در حوزه های علمیه در میان طلاب در بحث از انگیزه و هدف از طلبگی شناخته شد که مرکز مشاوره با همکاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (ارواحنافداه)در جهت رفع این نقطه ضعف اقدام به طراحی دوره ای با عنوان هویت صنفی طلاب نمود.
این طرح که با حضور استاد ارجمند جناب حجه الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری اجرا می گردد،به صورت هر دو هفته یکبار و به مدت یکسال و نیم به طول می انجامد که مباحث مربوط به انگیزه هدف و هویت طلاب مطرح می گردد.
افراد فارغ التحصیل در این دوره هر کدام موظف به حضور درخوابگاه های طلاب و گذراندن طرح موظفی خود هستند.
لازم به ذکر است در ابتدای این دوره با حضور 60 نفر از طلاب در پایه های مختلف تشکیل گردید. امید است با اجرای اینگونه آموزش ها گام موثر در ارتقای سطح کیفی طلاب برداشته شود.
معرفی طرح سنجش و استعداد یابی طلاب (سواط)
از آنجا که  حوزه های مقدسه ی علمیه با عنایت امام عصر (ارواحنا فداه) مسئولیتی الهی در بسط قرآن و دفاع از مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و ترویج فرهنگ شیعی به عهده دارد شایسته است، مهد تربیت بهترین، سالمترین، اصیل ترین و با انگیزه ترین عناصر انسانی باشد و به همین دلیل مسئولین و متولیان آموزش و تربیت در حوزه و حتی تک تک افراد حوزه لازم است از سلامت جسمی و استعداد و ظرفیتهای لازم برای تصدی سمت دانش پژوهی دینی برخوردار بوده و از وضعیت سلامت جسمی و روحی خود مطلع باشند.
طرح غربال گری سلامت جسمی و استعداد یابی طلاب و روحانیون (سواط)، پس از بررسی های کارشناسانه و مشورت با مسئول دفتر زعیم عالیقدر حوزه علمیه اصفهان در شورای علمی مرکز مشاوره مطرح و تصویب گردید و توسط مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان حجه الاسلام والمسلمین مهدی نیلی پور در بهمن سال 1392 جهت اجرا به صورت پایلوت در مدرسه امام علی (علیه السلام)   – صدر خواجو - در اختیار مسئولین اجرایی این مرکز قرار گرفت.
این طرح با همکاری صمیمانه مدیریت محترم این مدرسه علمیه در بهمن ماه  همان سال، توسط کار شناسان مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان انجام پذیرفت که در همین جا لازم میدانم از زحمات مسئول تیم کارشناسی جناب حجه الاسلام و المسلمین یاری پور  و همه عزیزان کمال تشکر و امتنان را داشته باشم.
پس از انجام تحلیل ها و ارائه گزارشات این آمایش به مسئولان بالادستی طرح، ضرورت اجرای آن در همه مدارس حوزه علمیه اصفهان بیش از پیش مشخص گردید که در همین راستا مرکز مشاوره مصمم است با نظر مساعد دفتر زعیم عالیقدر حوزه علمیه اصفهان حضرت آیت الله مظاهری (زید عزه) در سطح همه مدارس علمیه اجرا گردد.
از آثار و نتایج اجرای این طرح می توان به طور اختصار به موارد زیر اشاره نمود:
1.    وجود اطلاعات علمی و  دقیق از سلامت جسمی طلاب و روحانیون که در اختیار مدیران محترم مدارس علمیه و سایر مسئولان مربوط قرار خواهد گرفت.
2.   گرداوری اطلاعات دقیق از استعدادهای موجود در حوزه های علمیه جهت استفاده و برنامه ریزی و آموزش و تربیت طلاب توسط مدیران و مراکز حوزوی .
3.   ارائه اطلاعات به طلاب در صورت لزوم جهت اطلاع  از ظرفیتها ، استعدادها و نقاط ضعف و قوت خود.
4.   جمع بندی آمار و اطلاعات جهت تحلیل و برنامه ریزی کلان برای حوزه علمیه اصفهان توسط مسئولین ارشد و مدیران میانی سایر مراکز حوزوی.
5.   جهت گیری صحیح برای جذب استعدادهای مورد نیاز برای آینده حوزه های مقدسه ی علمیه.
 نرم افزار موجود که با تلاشهای همکاران بنده در مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان  تهیه گردیده است، در بردارنده نتیجه و تحلیل این آمایش در هشت محور 1.انگیزه طلبگی :از انجا که انگیزش علت رفتارها است و به عوامل موجود در یک فرد اشاره دارد که رفتار را در جهت یک هدف فعال می‌سازند. پژوهش‌های انجام شده در زمینهٔ انگیزش در صدد پاسخ دادن به پرسش‌هایی دربارهی رفتار انسان‌ها هستند که با کلمه‌های سوالیِ "چراً و "به چه عللی" آغاز می‌شود. چرا شما ساعت‌های متمادی از وقت خود را صرف اینترنت می‌کنید؟ 2. وضعیت زندگی به معنی: در این مبحث سعی شده است این مقوله را از دیدگاه جامعه شناسی، متمرکز بر تاثیرگذاران بر مخاطبین(طلاب)مورد بررسی قرار گیرد که با اولویت محیط خانوادگی است، سپس مقصود آن بررسی سیستم حاکم برخانواده و رسیدن به واکنش هایی است که معطوف به فرد می شود، 3.تحصیلات: مورد عنايت سئوالات از ديدگاه تحصيلات ، گذشته و حال و نگرشي بر آينده است. تلاطم هاي دوره هاي تحصيلي گذشته و آرامش هاي مورد نياز و تطابق آن ها با وضعيت كنوني تحصيلي مد نظر است و نه اينكه ملاك آينده و نگرش بر گذشته. در همین راستا مقوله ی تحصیلات بعنوان یک کاتالیزر موثر و مفید برای رسیدن به مقصود در نظر گرفته شده است و مبانی آن، امکانات موجود در سیستم آموزشی حوزه علمیه می باشد.،4. ارتباطات: منظور از بخش ارتباط از نوع تفاهمي با خدا ، خود ، ديگران و طبيعت و منحصرا ارتباط انسان با همنوعانش به صورت تفاهمی به این معنا که در سایه این تفاهم نیازهای اجتماعی خود را برطرف سازد و مفاهیم و معانی مورد نظر خود را به دیگران منتقل نماید و منظور و مراد دیگران را در تعاملات اجتماعی به دست آورد. مبنا وسطوح مورد نظر رده ي كلامي و غيركلامي و ابزارهاي ارتباطي و بيشتر كميت ها منظورند تا كيفيت ها،5. هدف: منظور از هدف دورنما و چشم انداز آینده ای مشخص با استفاده کردن از ابزار و امکانات در اختیار، برای کسب آنچه رضایت و خشنودی نسبی از زندگی را ایجاد نماید ،6. اعتقاد و التزام: آنچه مورد نظر است ميزان وابستگي و عمق نفوذ مباني اعتقادي از درون مايه هاي خانوادگي و ريشه هاي موجود در سطوح مختلف عبادي اجتماعي است ، 7.  هوش و استعداد: به گروهي از سوالات مرتبط با ذهن تعلق دارد كه با دانش هاي رياضي و مفاهيم ادبي مرتبط است شايد اين بحث مدتهاست از گردونه ي سئوالات عمومی خارج شده است ليكن با تعداد مختصر و متفاوت و منتخب آورده شده تا به نوعي بتواند سطحي از لايه هاي هوشي را مطرح نمايد. و 8 . سلامت : در اين بخش توجه ويژه اي به بخش سلامت حسي منظور بوده تا رواني زيرا مبحث رو از باب علومي است منحصر كه در ظاهر همچون حواس و طبيعت نيست.  میباشد که به منظور حفظ امنیت اطلاعات افراد به صورت کد ذخیره گردیده است که کاربر می تواند با وارد کرد کد ملی فرد به نتیجه تحلیل هر شخص به صورت نموداری دسترسی پیدا نماید.
نمودار ی که به نمایش در خواهد آمد به صورت مقایسه ای می باشد که ستون نارنجی رنگ بیانگر وضعیت فرد و ستون آبی رنگ بیانگر میانگین مدرسه وستون سبز رنگ بیانگر حد استاندارد می باشد که نمره استاندارد در هر یک از این محور ها عدد 25 می باشد و در انتهای جدول نمودار، ستون های هاشور خورده بیانگر مقایسه وضعیت کلی فرد در کل هشت محور با وضعیت کل مدرسه و استاندارد می باشد . لازم به ذکر است نتیجه این تحلیلها تا حد زیادی بسته به شرایط و نحوه پاسخگویی به سوا لات توسط فرد می باشد.
همچنین به منظور در اختیار داشتن وضعیت کلی مدرسه در هر یک از آیتم ها،  نمودارهای جداگانه ای تهیه گردیده است که با وارد کردن کد* مورد نظرمیتوان نمودار مربوطه را مشاهد نمود.
در نهایت ابراز میدارم این طرح می بایست با فواصل زمانی منظم و مناسبی بازبینی و بروز رسانی و اجرا گردد تا سیر تعالی خود را تا افق چشم انداز بپیماید، اما وجود یک میثاق مشترک بین تمامی فعالان درگیر در حوزه سلامت طلاب و روحانیون محترم، امری است که ضرورت آن انکار ناپذیر می باشد، لذا اینجانب به عنوان مدیر اجرایی مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان دست یاری همه کسانی را که در حوزه سلامت این عزیزان، دارای دغدغه می باشند  به گرمی می فشارم و امیدوار هستم این طرح سر لوحه اقدامات سازنده بعدی مسئولین ذیربط باشد.

تنظیم ، تهیه و توزیع بروشور
یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان تهیه و تنظیم و توزیع بروشور با موضوعات مختلف و متنوع چون : تربیتی ، تحصیلی ، اخلاقی و ... می باشد. که این امر با هدف درگیر کردن آن دسته از طلاب و روحانیونی است که ، فرصت کمتری برای حضور در مرکز مشاوره دارند.
برخی عناوین این بروشور ها عبارتند از : بازی و کودک ، تمرکز هواس و عوامل تقویت آن ، فراموشی و علل آن ، اضطراب امتحان و ...


جهت تهیه و دانلود برشور های مرکزمشاوره حوزه علمیه اصفهان اینجا کلیک کنید
نصب تابلو اعلانات معرفی مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان
مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان در راستای تقویت هرچه بیشتر اطلاع رسانی و ارائه خدمات خود به صورت غیر حضوری و سهل الوصول به طلاب و روحانیون اقدام به خرید و نصب تابلو اعلانات در مدارس علمیه دارالحکمه و  نموده است .تا از این طریق سهمی در مطالعات جنبی طلاب داشته و علاوه بر تبلیغات خود نسبت به ارائه نکات مشاوره ای در موضوعات گوناگون هم نقش خود را به صورت غیر مستقیم ایفا نماید .
لازم به ذکر است مطالب تابلوهای مذکور در موضوعات مختلف مشاوره ای متناسب با زمان و نیاز طلاب در فواصل زمانی معینی تفویض گردد.

اجرای تست MMPI
مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان با همکاری مرکز خدمات حوزه های علمیه شعبه اصفهان اقدام به انجام تست MMPI و Wood worth برای 32 نفر از طلاب ورودی حوزه های علمیه نمود که نتایج انجام تست پس از تحلیل و اظهار نظر کارشناس محترم مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان بسته به نوع تست به صورت پروفایل و با تصحیح Kو یا نمره شخص به مرکز خدمات حوزه های علمیه اعلام گردید.
فعالیت در زمینه مساعدت و یاری رسانی به طلاب نیازمند
مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان با عنایات  ویژه مدیریت مجموعه در راستای حمایت مالی از طلاب نیازمند در نیمه ماه مبارک رمضان اقدام به راه اندازی صندق قرض الحسنه ای متبرک به نام امام حسن مجتبی علیه السلام نمود ، که این کمکها غالبا در زمینه کمک به طلاب نیازمند جهت حل مشکلات درمانی و مشاوره ای ایشان با نظر مشاورین و مدیریت اجرایی مجموعه پرداخت می گردد.همچنین این مرکز به صورت بسیار محدود اقدام به تهیه سبد های ارزاق با محتوای نیاز های ضروری خانواده نموده که بنا به تشخیص مشاورین در اختیار برخی  قرار گرفت.
لازم به ذکر است منبع مالی این صندوق طبق مصوبه جلسه مدیران مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان ، از محل وجوهی که به عنوان حق المشاوره از مراجعین دریافت میگردد، تامین میشود.
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
تبلیغات
نظرسنجی
میزان رضایت شما از سایت مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان چقدر است؟