آشنایی با دفتر اشتغال و کارآفرینی

مقدمه:

رسالت اصلی هر طلبه پاسداری از دین و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام است، و انجام این رسالت مستلزم ممحض شدن در تحصیل و شؤونات طلبگی می‌باشد؛ و پرداختن به تحصیل، تبلیغ، تدریس و تحقیق موجب جلب روزی می‌شود؛ اما این مسأله به معنی نادیده گرفتن معیشت و نیازهای ضروری زندگی طلبه نیست و در شرایط اقتصادی امروز دغدغه‌های معیشتی همواره مانع بزرگی برای انجام وظایف طلبگی بوده است؛ ضمن اینکه شرایط تدریس و تحقیق و تبلیغ و تولید محتوا برای همه‌ی طلاب فراهم نیست و شهریه‌ها و کمک هزینه‌ها کفاف ضروریات زندگی طلبگی را نمی‌کند.

چه باید کرد؟

امروزه ایجاد کسب و کارهای خانگی به عنوان یک تجربه موفق در کشورهای توسعه یافته در کنار مزیت‌های بسیاری که به همراه دارد توانسته راهکاری مهم برای درآمد زایی و ایجاد اشتغال پایدار به حساب آید.
این نوع مشاغل به دلیل داشتن ساختاری ساده، کم هزینه و زودبازده و کم ضرر، راهبردی مناسب برای حل مشکل معاش طلاب محسوب می‌شود.
در همین راستا دفتر اشتغال و کارآفرینی خانواده طلاب در سال ۱۳۹۹ به همت مرحوم حجة الاسلام و المسلمین حاج سید حسن شفیعی رحمة الله علیه و با پشتیبانی و هدایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان تأسیس گردید؛
این دفتر در طی این سالها به دنبال ایجاد بستر لازم برای ایجاد و توسعه مشاغل خانگی در بین خانواده طلاب بوده و سعی نموده شرایطی فراهم نماید تا خانواده طلاب متاهل (همسر و فرزندان) با آموزش‌های لازم و مشاوره با افراد متخصص بتوانند برای خود کسب درآمد نمایند.

برخی مزایای کسب و کار خانگی:

* مانع انجام وظایف طلبگی نمی‌شود.
* نیاز به حضور همسر طلبه در محیط خارج از منزل نیست.
* هزينه هايی مثل اجاره كارگاه ندارد.
* نیاز به سرمایه چندانی ندارد.
* همه‌ی اعضاء خانواده می‌توانند در فعالیت اقتصادی مشارکت کنند.
* ایجاد حسّ توانمندی و اعتماد به نفس در بین اعضاء خانواده بویژه فرزندان طلبه.
* پرکردن اوقات فراغت اعضاء خانواده با کار اقتصادی، و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی.
* کاهش نسبی دغدغه‌های معیشتی و در نتیجه ایجاد انگیزه در جهت ایفای رسالت طلبگی.
* تنظیم ساعات کار بر اساس شرایط خانواده.
* ایفای نقش تربیتی مادر در ضمن کار در کنار فرزندان.
* نقطه شروع مناسبی برای اشتغال فرزندان است.
* همچنین مشاغل خانگی برای جوانان و نوجوانان بلوغ اقتصادی و توانمندی مالی را به همراه دارد که باعث می‌شود انگیزه‌شان برای ازدواج بالا رود.

مشاغل خانگی عمدتا دو دسته‌اند:

۱-پشتیبان: در این شیوه افراد می‌توانند برای بنگاه‌های بالادستی و با تامین مواد اولیه از جانب آنها، به شکل مشارکتی یا تعاونی، فعالیت خود را در داخل خانه انجام می‌دهد.
۲-مستقل: در این حالت افراد بدون ارتباط با کارفرما یا بنگاه بالا دستی به تولید و عرضه محصول یا خدمات می‌پردازد و تأمین مواد اولیه را نیز خودش به عهده می‌گیرد.

آشنایی با فعالیت‌های دفتر اشتغال و کارآفرینی:

حمایت و هدایت کسب و کارهای خانگی در طول فرآیند تولید و فروش از وظایف اصلی این دفتر است و در زمینه‌های ذیل به کارآفرین ارائه خدمت می‌نماید:
* آموزش و کسب مهارت
* ارائه تسهیلات جهت تأمین مواد اولیه و ابزار کار
* ارائه مشاوره‌های عمومی و تخصصی
* برگزاری نمایشگاه و بازارچه ها
* ایجاد غرفه‌های مجازی از طریق سامانه خرید اینترنتی.
* تشکیل شرکت‌های تعاونی در حوزه مشاغل خانگی
* استفاده از ظرفیت نهادهای حوزوی و حاکمیتی جهت حمایت از کسب و کار خانواده ها
* ایجاد شبکه تولید و مصرف وبهره بردن از بازار بومی در بین جامعه‌ی چند هزار نفری طلاب و روحانیون اصفهان و حتی سراسر کشور.
مشاوره اقتصادی:
مشاور اقتصادی نقش بسیار مهمی در راه‌اندازی کسب‌ و کار دارد. از انتخاب نوع شغل خانگی گرفته تا آموزش و برنامه‌ریزی و اجرای طرح.
یک مشاور در ابتدا برای شما ارزیابی می‌کند که:
. برای راه‌اندازی ایده‌‌تان و به چقدر سرمایه و چه تجهیزاتی نیاز دارید؟
. کدام یک از ایده‌های کسب و کار متناسب شما یا محل سکونت شما است؟
. آیا کسب ‌و کار انتخابی‌تان بازدهی و چشم انداز روشنی دارد؟
همچنین بررسی نکات مهم دیگر از جمله:
– ارزیابی مهارت شخصی کارآفرین برای راه‌اندازی کسب ‌وکار
– شناسایی روش‌های بازاریابی و توسعه استراتژی برای افزایش و جذب مشتری
– آموزش و ارائه منابع در زمینه فناوری، روش‌های فروش و روابط عمومی، نحوه‌‌ی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی…
– مشاوره در جهت شناسایی و تأمین منابع مالی برای تأمین بودجه‌‌ی اولیه و راه‌ اندازی ایده.
– کمک به کارآفرین برای برنامه‌‌ریزی و ارائه یک طرح استراتژی کسب‌ وکار، با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت.
– کمک به بازاریابی و برند‌سازی
هم اکنون مشاوره‌های کسب و کار با حضور مشاورین متخصص در مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان در حال ارائه می‌باشد که خانواده طلاب و روحانیون محترم می‌توانند جهت هماهنگی مشاوره‌های حضوری و تلفنی در روزهای شنبه هر هفته با شماره ۳۳۳۷۰۷۷۱ د اخلی ۱۰ تماس حاصل نمایند.
برپایی نمایشگاه:
افراد دارای مشاغل خانگی معمولا تولیداتشان اندک و بر حسب سفارش مشتری است؛ معمولا این افراد در اتصال به بازار ضعیف هستند و واسطه ها نیز موجب کاهش درآمد آنان می شوند.
برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه شهری، یکی از مؤثرترین ابزارهای بازاریابی و توسعه مشاغل خانگی به شمار می‌آید که علاوه بر معرفی توانمندی‌های تولیدکنندگان، زمینه شناسایی نیاز مشتریان و ارتباط مستقیم تولید کننده و مشتری را نیز فراهم می‌کند.
دفتر اشتغال و کارآفرینی حوزه علمیه اصفهان با همکاری مرکز خدمات استان تاکنون دو نمایشگاه (اسفند ۱۴۰۰ در حسینیه شهدای بسیج در خیابان پاسداران و همچنین اسفند ۱۴۰۱ در سالن جدید گلستان شهدا) برگزار نمود که در این دو تجربه ضمن آشنایی مردم استان با توانمندی‌های خانواده طلاب، درآمد مناسبی هم برای این خانواده‌ها ایجاد شد.
این دفتر به دنبال آن است که نمایشگاه‌ها را به صورت فصلی و در نقاط مختلف استان برگزار نماید.
اهداف برگزاری نمایشگاه‌ها:
– معرفی محصولات تولیدی خانواده طلاب
– رشد تولیدات
– بازاریابی محصولات
– شناسایی ظرفیت‌های خانواده طلاب توسط نهادهای حوزوی، حاکمیتی و بنگاه‌های اقتصادی
– پایدارسازی بازارفروش
– افزایش درآمد
تسهیلات:
بسیاری از افرادی که در مسیر اشتغال خانگی قرار گرفته‌اند نیازمند حمایت‌های مالی برای راه اندازی کارگاه خود هستند خرید ابزار‌های مورد نیاز و یا تهیه مواد اولیه محصولات از ابتدایی‌ترین اموری است که تولید کننده با ان مواجه می‌باشد
خانواده طلاب جهت تولید محصول به تسهیلات و سرمایه در گردش نیاز دارد؛ از این رو دفتر اشتغال با همکاری مرکز خدمات بخشی از منابع مورد نیاز خانواده‌های کارآفرین را تأمین می‌کند.
گفتنی است این دفتر در تلاش است با استفاده از ظرفیت نهادهای مرتبط، زمینه‌ی ایجاد تعاونی مشاغل خانگی در بین خانواده‌های محترم طلاب را فراهم آورد؛ چراکه تعاونی‌ها یکی از مهمترین راهکارهای توسعه این مشاغل می‌باشند.

آشنایی با دفتر اشتغال و کارآفرینی خانواده طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان

حمایت از مشاغل خانگی
ارائه تسهیلات
مشاوره اقتصادی
برپایی نمایشگاه و عرضه محصولات

فهرست