راهبردها يا روش هاي مطالعه مؤثر
يکي از دانشمندان ميگويد آنچه را ميتوان بعد از بيست سال تجربه آموخت، مطالعه صحيح در يک ساعت به ما ميآموزد. مونتسکيو ميگويد: کتاب، عمر دوباره است که ميتوان با مقداري پول تجربه تمام عمر بزرگترين عقلاي عالم را تصرف کرد. در اين نوشتار راهبردها يا روشهايي را مورد بحث قرار ميدهيم که خوانندگان را به هنگام مطالعه و يادگيري مدد ميرساند.
روش اسکيو ۴آر يا روش پس ختام
يکي از روشهاي موفق بهبود مطالعه و يادگيري روش اسکيو ۴آر يا روش پس ختام است. اسکيو ۴آر از حروف اول شش مرحله آن تشکيل يافته است:
- خواندن اجمالي يا پيش خواني
- سؤال کردن
- تفکر
- از حفظ گفتن
- مرور کردن
در زير مراحل را توضيح ميدهيم:
پيش خواني:
اگر ميخواهيد مطالب کتابي را ياد بگيريد، نخست تمام آن کتاب را يک بار از رو بخوانيد تا يک برداشت کلي از موضوعها و قسمتهاي مهم آن کسب نماييد. اين خواندن اجمالي يا پيشخواني ميتواند شما را در سازمان دهي به مطالب، مثلاً ايجاد نوعي ساخت سلسله مراتبي براي آنها، کمک نمايد. مطالبي که لازم است در پيش خواني فصلهاي يک کتاب مورد توجه قرار گيرند عبارتند از مقدمه يا توضيحات مقدماتي، هدفها، تيترهاي اصلي و فرعي، خلاصه، و جملات مقدماتي يا جملات موضوعي پاراگرافها.
سؤال کردن:
براي هر قسمتي يا فصلي از يک کتاب که ميخوانيد در رابطه با هدفي که از مطالعه داريد سؤالهايي را طرح نماييد. يکي از راههاي انجام اين کار اين است که عناوين را به سؤال تبديل کنيد. سؤالهاي خود را با کلمات چگونه، چه کسي، چرا، چه چيزي بسازيد.
خواندن:
در اين مرحله، مطلب يا موضوع را بخوانيد. به هنگام مطالعه سعي کنيد سؤالهايي را که مطرح کردهايد جواب دهيد. توجه خود را به انديشههاي اصلي، جزئيات مؤيد انديشههاي اصلي، ساير اطلاعاتي که به هدفهاي خواندن شما مربوطاند معطوف سازيد. در صورت لزوم، سرعت خواندن خود را متناسب با سهولت و پيچيدگي متن تغيير دهيد.
تفکر:
سعي کنيد با تفکر درباره مطالبي که ميخوانيد آنها را بفهميد و به آنها معني بدهيد. براي اين منظور ميتوانيد کارهاي زير را انجام دهيد:
- آنچه را که ميخوانيد با مطالبي که از قبل ياد گرفتهايد ربط دهيد.
- نکات فرعي را به مطالب اصلي پيوند دهيد.
- بکوشيد تا تناقضات موجود را حل نماييد.
- با استفاده از اطلاعاتي که ميخوانيد مسائل طرح شده را جواب دهيد.
از حفظ گفتن:
پس از خواندن هر قسمت، سعي کنيد مطالب مهم آن را به ياد آوريد و براي خود بازگو کنيد. ضمن اين کار به سؤالهايي که طرح کردهايد پاسخ دهيد. از حفظ گفتن به شما کمک ميکند تا بر درک خود نظارت کنيد و از اين طريق به شما معلوم ميگردد که چه قسمتهايي را خوب ياد نگرفتهايد و بايد آنها را از نو بخوانيد.
مرور کردن:
وقتي که خواندن تمام کتاب يا کل مطلب را به پايان رسانيديد، آن را مرور يا بازبيني کنيد. بهترين راه مرور کردن اين است که بکوشيد تا، بدون مراجعه به متن، سؤالهاي مهم را جواب دهيد. قسمتهايي را که نتوانستيد به سؤالهاي آنها جواب دهيد دوباره بخوانيد. دوباره خواندن نوعي مرور کردن است. اما اين کار براي همه کتاب ضروري نيست، سعي در جواب دادن به سؤالهاي اساسي بهترين راه مرور کردن است. راهبرد از حفظ گفتن را براي فصلهاي کتاب و راهبرد مرور کردن را براي کل کتاب به کار ببنديد.
مرور و پاسخ دادن:
مرور و پاسخ دادن آخرين مرحله روش مردر است. مرور کردن مطالب خوانده شده به قصد تعيين کم و کسرهاي احتمالي يادگيري و کوشش در جهت رفع نواقص از مراحل مهم همه روشهاي يادگيري از جمله روش حاضر است. فعاليت اصلي مرور کردن به ياد آوردن آموختهها، توجه به نکات مهم، و سعي در پاسخ دادن به سؤالهاي قبلاً طرح شده، و تمرکز کردن بر هدفهاي يادگيري است.
مرحله مرور کردن معمولاً پس از آنکه دانش پژوه در امتحان يا آزمون مطالبي که خواندهاند شرکت کردند انجام ميشود. نتايج آزمون بايد به صورت بازخورد در مورد اثر بخشي مراحل قبلي مورد استفاده قرار گيرد. هدف عمده اين مرحله از يادگيري بايد رفع نواقص راهبردهاي مطالعه براي کاربردهاي آتي باشد.
روش مطالعه مشارکتی
با هم مطالعه کردن یکی از روشهای شناخته شده و مؤثر یادگیری در میان دانش آموزان و دانشجویان بوده است. در روش مطالعه مشارکتی یادگیرندگان به صورت دو نفری با هم کار می کنند و به نوبت خلاصه مطالبی را که میخوانند برای هم میگویند. ابتدا یکی از دو نفر یادگیرنده نقش توضیح دهنده را به عهده میگیرد و نفر دوم وظیفهاش گوش دادن است؛ و در نوبت بعد نفر دوم توضیح میدهد و نفر اول گوش میکند. مراحل روش مطالعه مشارکتی به شرح زیرند:
- به صورت تصادفی، مثلاً به وسیله بالا انداختن یک سکه، تصمیم بگیرید که ابتدا چه کسی توضیح دهنده و چه کسی گوش دهنده باشد، بعد شروع به مطالعه کنید.
- پس از اینکه مطالعه قسمتی از متن ( حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلمه ) را به پایان رسانیدید، خواندن را متوقف کنید.
- توضیح دهنده خلاصه متنی را که خوانده است با صدای بلند برای دوستش توضیح میدهد، و این کار را بدون نگاه کردن به متن انجام میدهد. در این خلاصه باید تمامی نکات و مفاهیم مهم و اساسی گنجانیده شوند.
- پس از آنکه توضیح دهنده کار خلاصه کردن را به پایان رسانید، گوش دهنده با نگاه کردن به متن اقدامات زیر را انجام می دهد:
- نکات مهمی را که در خلاصه ارائه شده جا افتادهاند بیان میکند و اشکالات و کج فهمی ها را بر طرف مینماید.
- به کمک ربط دادن مطالب جدید با مطالبی که قبلاً یاد گرفته است، به یادآوری و درک مطالب کمک میکند. همچنین در صورت لزوم از شکل و طرح و رسم نیز میتواند سود ببرد.
- توضیح دهنده میتواند به گوش دهنده در تصحیح و یادآوری خلاصه مطلب کمک کند.
- پس از اینکه خلاصه اولین بخش کامل شد، نقش خود را عوض کنید و این بار نفر دوم به خلاصه کردن متن بپردازد، و مراحل فوق را تکرار کنید. با این تغییر نقش به مطاله ادامه بدهید تا اینکه همه متن خوانده و فهمیده شود.
روش دقیق خوانی
هدف روش دقیق خوانی این است که خواننده مطالب را به صورت کامل درک کند و آنها را به شکلی منظم و منطقی در حافظه اش نگهداری کند تا بتواند در مواقع لزوم، به نحو مطلوبی از آنها استفاده کند. سرعت تقریبی این روش از صد تا هزار کلمه در دقیقه است. برای تحقیق این روش لازم است مراحلی طی شود که ما در ذیل آنها را با توضیحی کوتاه میآوریم:
مراحل روش دقیق خوانی
الف ) سازمان دادن:
هر بخشی از یک نوشته که دارای عنوان مشخصی است، معمولاً از سه قسمت، یعنی تز اصلی، نکات اصلی ( عمده ) و نکات جزئی ( توضیحات و شواهد ) تشکیل میشود. در سازمان بندی این سطوح سهگانه، رابطه میان آنها مشخص میشود. معین کردن سازمان بندی مطالب سبب بالا رفتن ضریب یادگیری خواننده میشود؛ زیرا در این روش، خواننده، نکات اصلی و نکات جزئی را به عنوان یک کل، نه به صورت اطلاعات پراکنده یاد میگیرد.
اکنون به بیان کوتاهی از هر یک از سطوح سه گانه اشاره میشود:
- تز اصلی: بنیادیترین و اساسیترین دیدگاه نویسنده است و یک اندیشه بنیادی است که تمامی مطالب و نکات کتاب را در بر میگیرد و مبین مقصود و هدف اصلی نویسنده از نوشتن کتاب یا مقاله است، ولی چنین نیست که همه مولفان به صورت مستقیم آن را بیان کنند. بیان صحیح تز اصلی یک مقاله یا بخشی از کتاب یا کل کتاب ، باید در قالب یک یاد و جمله بیان شوند، و نمیتوان آن را در قالب یک کلمه که فقط نشان دهنده عنوان است، بیان کرد.
- نکات اصلی: بخشهایی از متن و اندیشههای مهم و بنیادی هستند که نویسنده برای اثبات توضیح تز اصلی خود، از آن استفاده میکند. به بیان دیگر، نکات اصلی سبب روشنتر شدن تز اصلی مؤلف میگردد.
- نکات جزئی ( اصلاعات جزئی ): بخشهایی از مطلب است که اگر نویسنده آن را از متن حذف کند، یا خواننده به مطالعه آن نپردازد، درک مطالب متن مشکل میشود؛ اما مطالب استحکام و ارتباط خود را از دست نمیدهد. تصاویر، مثالها، نقل قولها در یک متن مصادیق نکات جزئی هستند.
ب ) علامت گذاری و حاشیه نویسی
علامت گذاری و حاشیه نویسی، روشی است که به وسیله آن با علامت گذاری و نوشتن مرزها و نشانهها بر روی مطالب کتاب، ساختمان مطالب کتاب مشخص میشود. برای این که در فهم و مرور کردن مطالب مشکلی پیش نیاید، بهتر است در سراسر کتاب رمزها و نشانههای واحدی برای علامت گذاری استفاده شود.
ج ) خلاصه کردن
در مرحله آخر خواننده به خلاصه کردن مطالب میپردازد. این خلاصه برداری در واقع یک مرور کلی مطالب مورد مطالعه است. یک خلاصه خوب آن است که در بردارنده تز اصلی، نکات اصلی و نکات جزئی متن مورد مطالعه باشد، البته بااین شرط که خواننده از عین الفاظ مولف استفاده نکند. و تنها با کوشش خودش مطالب را بنگارد. اگر این کار صورت بگیرد، باعث افزایش میزان یادگیری خواننده، آسان شدن مورد مطالب و تقویت نگه داری مطالب در حافظه میشود. یک متن خلاصه میتواند، ذهنی، شفاهی و کتبی یا ترکیبی از این دو باشد، ولی خلاصه کتبی و ترکیبی از دیگر خلاصهها بهتر هستند.
زمان مناسب خلاصه برداری
- زمان خواندن: در ضمن مطالعه و یا در پایان خواندن یک نکته مهم یا یک قسمت مهم، خوب است که خلاصه آن در حاشیه کتاب نوشته شود.
- بلافاصله بعد از اتمام خواندن: برای بررسی میزان فهم خود و برای افزایش میزان نگه داری مطالب در حافظه، شایسته است که بی درنگ پس از تمام شدن مطالعه، خلاصه برداری شود.
- پس از گذشت مدتی از مطالعه: جهت آماده شدن برای بحث درکلاس و جضور در جلسه امتحان شایسته است پس از مدتی از خواندن، خلاصه برداری شود.
روش نظام مطالعه برتر
نظام مطالعه برتر به مراحل زیر تقسیم میشود:
الف ) بخش پیش مطالعه ب ) بخش حین مطالعه ج ) بخش پس مطالعه
هر یک از مراحل نیز به بخشهای کوچکتری تقسیم میشوند که در ذیل به توضیح مختصر آنها اشاره میشود:
پیش مطالعه
مراحل پیش مطالعه به منظور کسب آمادگی لازم برای انجام مطالعه اصلی طراحی شده است. این مراحل باید در مدت دو تا شش دقیقه پیش از مطالعه اصلی انجام گیرد. این مراحل عبارتند از:
- بررسی اجمالی کل کتاب: وقتی کتابی را اولین بار دیدید و تصمیم گرفتید آن را مطالعه کنید. لازم است پیش از مطالعه اجمالی آن، از خودتان بپرسید که هدف شما از خواند آن کتاب چیست؟ بعد از مشخص شدن هدفتان، به بررسی اجمالی آن در مدت یک تا دو دقیقه بپردازید. هدف از بررسی اجمالی کل کتاب، آشنایی مقدماتی و ایجاد ارتباط با کتاب است.
- بررسی اجمالی هر فصل: هر زمانی که قصد مطالعه فصلی را دارید، باید به بررسی اجمالی آن در مدتی کمتر از دو دقیقه بپردازید. در بررسی اجمالی فصل، باید به تصاویر، جداول، نمودارها، نکات برجسته، تیترهای اصلی، فرعی، نتیجه گیری و پرسشهای آن فصل بپردازید. اطلاع از این امر که فصل مورد مطالعه چند صفحه دارد و چه مدت صرف مطالعه آن خواهد شد، سبب آمادگی بیشتر شما برای مطالعه میشود. تذکر این نکته ضروری است که نباید به بررسی اجمالی تمام فصول پرداخت، بلکه هر فصل را باید موقعی که قصد مطالعه تفصیلی آن را دارید، مطالعه اجمالی کنید.
- سؤال گذاری: همیشه پیش از خواندن متن پرسشهایی را مطرح کنید؛ چرا که ذهن به هنگام مطالعه متن در پی یافتن پاسخ برای سؤالاتی است که از قبل مطرح شده است، از این رو باعث افزایش تمرکز حواس و یادگیری میشود.
مدت زمانی که برای طرح سؤال اختصاص مییابد یک یا دو دقیقه است و لزومی ندارد، سؤالات در این مرحله به صورت مکتوب در آید. اگر خود نویسنده در فصل سؤالاتی را مطرح کرده است میتوان از آنها استفاده کرد و یا سؤالات جدید مطرح کرد. با نگریستن به تیترهای اصلی و فرعی، نکات برجسته، تصاویر، جداول و نمودارها میتوان سؤالات زیادی مطرح کرد. در هنگام طرح سؤال نباید نگران وجود پاسخ در متن بود، چون آن چه مهم است اصل پرسش است نه پاسخ آن؛ زیرا اگر حتی نتوانیم به سؤالات پاسخ دهیم، باز طرح سؤال باعث افزایش تمرکز، ارتقای یادگیری میشود.
زمان مطالعه
پس از طی مراحل بخش اول، وارد بخش دوم میشویم. این بخش نیز دارای چند مرحله به شرح ذیل است:
- مطالعه و یادداشت برداری: ضمن خواندن متن با سرعت متناسب، هر جا که با نکته یا مطلب مهمی رو به رو شویم، بر اساس طرح شبکهای آن را یادداشت میکنیم؛ یعنی جای مطلب را به عنوان، شاخه اصلی یا فرعی و…. مشخص میکنیم.
- بازنگری و بازخوانی طرح شبکهای: پس از مطالعه متن و اجرای طرح شبکهای، به بازبینی طرح شبکهای میپردازیم؛ یعنی از عنوان مطلب تا شاخههای اصلی و فرعی همه را دقیق بررسی میکنیم، تا ابهامی در طرح باقی نماند. تصویر برداری ذهنی از طرح باید به گونهای باشد که نخست شاخههای اصلی و سپس به ترتیب نکات کلیدی و فرعی هر یک از شاخهها در ذهن جای گیرد.
- بازیابی و سنجش خود: پس از طی مرحله بازنگری به بازیابی و امتحان خود میپردازیم، بدین منظور طرح شبکهای را در ذهن مجسم میکنیم و بخشهای مختلف آن را در ذهن خوب تثبیت شده است. اگر در بازیابی بخشی از طرح شبکهای، با اشکال مواجه شدیم، با رفع اشکال طرح شبکهای و یا نگاه دوباره به طرح و بهرهگیری از شیوههای یادسپاری به ثبت کامل و قطعی طرح و مطالب مرتبط با آن در حافظه میپردازیم. این مرحله به افزایش فعالیت نیمکره راست مغز و در نتیجه افزایش بازدهی میانجامد، چون تصور و تجسم، تخیل و رؤیا، دو ویژگی عمده نیمکره راست مغز میباشد که با عمل بر اساس این ویژگیها نیمکره راست مغز تحریک و فعال میشود.
پس از مطالعه
سومین بخش که به مراحل پس از مطالعه اختصاص دارد، از مراحل یادآوری به شمار میآید که در آن حافظه مورد توجه است. تبیین این بخش وابسته به تبیین مسئله مرور است که ما در ذيل به آن اشاره ميکنيم:
مرور
یادگیری در مرحله اول و دوم صورت میگیرد و مرحله مرور در چندین نوبت صورت میگیرد و اهمیت آن در افزایش زمان پایداری مطالب در حافظه است. در دو مرحله یادگیری ۱۰۰ % مطالب فراگرفته شده در حافظه کوتاه مدت قرار میگیرد، اما برای ثبت و پایداری دایمی مطالب در حافظه، نیاز به انتقال آنها از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است که این امر از راه « مرور» انجام میگیرد. و در چند نوبت ميتوان اين مرور را انجام داد که عبارتند از:
مرور اول، یک روز پس از مطالعه مرور دوم، ده روز پس از مرور اول مرور سوم، یک ماه پس از مرور دوم
روش P2R
هنگامي که مطالب نسبتاّ ساده و آسان است، از اين روش که شامل سه مرحله است استفاده ميکنيم:
1 ) پيش خواني ۲ ) خواندن فعال
3 ) مرور
اين مراحل ميتوانند پس از تقسيم هر فصل به بخشهاي ۱۰ صفحهاي، براي هر بخش به طور مجزا پياده شود.
مرحله پيش خواني
پيش خواني، همزمان با مطالعه اجمالي و مقدماتي فصلهاي کتاب است و در بيشتر روشهاي مطالعه، به عنوان اولين مرحله خواندن توصيه ميشود. در واقع، خواندن يک مطلب تازه همانند سفر به جايي است که تاکنون نديدهايد، شرايط آب و هوايي، زبان گفتگوي مردم در آنجا و طول سفر، اطلاعاتي است که معمولاًً قبل از حرکت براي خود جمع آوري ميکنيد. پيش خواني نیز گردآوري همين اطلاعات است، در مورد مطالبي که قرار است بياموزيد، يعني با خواندن مقدمه فصل، عناوين اصلي، دو خط اول هر پاراگراف، خلاصه فصل و نگاه اجمالي به عکسها، جدولها و تصويرها، ديدي کلي نسبت به مطالب و ارتباط بخشها و موضوعات مختلف پيدا خواهيد کرد. تنها با اختصاص ۲ تا ۵ دقيقه از وقت مطالعه به پيش خواني، فهم بهتري از مطلب پيدا ميکنيد.
بسياري از دانشجويان ابراز کردهاند که پيش خواني، موجب علاقهمندي آنها به موضوع شده است. شما با پيش خواني براي ادامه دادن به مطالعه ترغيب ميشويد. به علاوه، در همان آغاز کار متوجه خواهيد شد حجم مطالب فصل چقدر است و چقدر وقت براي مطالعه آن لازم است و با واقع بيني، برنامه مطالعه خود را تنظيم ميکنيد. اين برآورد اوليه، باعث ميشود که به جاي خستگي و دلسردي، با لذت، برنامه پيش رفتن و اتمام کار را تجربه کنيد.
مرحله خواندن فعال
پس از مطالعه اجمالي عناوين و نکات اصلي، مرحله خواندن فعال يعني خواندن دقيق و کامل مطالب، به همراه علامت گذاري متن و پس از آن يادداشت برداري از نکات اصلي و جزئيات عناوين فرا ميرسد. از آنجا که به عنوان دانشجو موظف به مطالعه و يادگيري بيش از ۲۰۰۰ صفحه در هر ترم هستيد، از طريق فراگيري فعال مطالب و علامت گذاري و يادداشت برداري ميتوانيد در فرصت فشرده پايان ترم، تنها چکيدهاي از مطالب را مرور و بازخواني کنيد.
مرحله مرور
در اين مرحله به ۳ شيوه ميتوانيد به مرور مطالب بپردازيد. اول آنکه خلاصهاي از نکات کليدي را در ۴-۳ جمله بنويسيد. راه ديگر، از حفظ گفتن نکات اساسي هر عنوان يا بخش بدون نگاه کردن به متن است. مرور، همچنين ميتواند از طريق پاسخگويي به سؤالاتي که در پايان فصل آمده است يا شما براي آزمايش، آنها را طرح کردهايد، انجام شود. بنابراين:
مرور، روخواني دوباره مطالب نيست، بلکه پس دادن درس، بدون ياري کتاب است.
منابع
1 . سيف علي اکبر، روش هاي يادگيري و مطالعه، تهران، نشر دوران، ۱۳۷۹
2 . خادمي عين الله، مطالعه روشمند، قم، پارسايان، ۱۳۷۹
3 . بني اسدي حسن و رشيدي نژاد حسين،کرمان، نشر فانوس، ۱۳۸۲
4 . نرم افزار پرسمان