نکاتی درباره انواع روش های یادگیری

سبک های مختلف یادگیری
افراد از نظر سبک یادگری به ۳ دسته تقسیم میشوند
دیداری
شنیداری
حسی
شما حتما باید بدانید که به کدام دسته ازاین افراد تعلق دارین تا روش درستی برای مطالعه منحصر به فرد خود تعیین کنید مثلا اگر فردی شنیداری هستید باید با صدای بلند درس بخوانید تا بهتر  بفهمید.
زمانیکه شما می خواهید خود را برای امتحان آماده کنید سعی کنید روش مطالعه شما با روش و سبک یادرگی شما مطابقت داشته باشد.
افرادی که می دانند چگونه باید یاد بگیرند موفق ترند.
هر کدام از انسانها برای دریافت وپردازش اطلاعات از طریق مطالعه از یک روش ترجیحی مناسب برخوردارند و از فرایند های متفاوتی سود می برند زیرا کانا های دریافتی افراد و نیز تجارب قبلی انها با یک دیگر متفاوتند با این حال قادرند که از سایر نظامهای ترجیحی غیر غالب نیز استفاده کرده و با پردازش اطلاعات با موفقیت های مختلف سازگار شوند.
برای اینکه درست و با حداکثر بازدهی مطالعه انجام گیرد شخص مطالعه کننده باید اطلاعاتی درباره نظامهای مخابره اییخود داشته باشد به بیان دیگر و به اصطلاح باید از نظام ترجیحی خود آگاه باشد و سبک یادگری خود را بداند تا بهتر بتواند یاد بگیرد.
راه شناخت سبک یادگیری
یکی از روشهای ساده و سریع برای تشخیص نظام ترجیحی اصلی افراد سبک یادگیری مشاهده حرات چشم هاست ایا تاکنون توجه کرده اید که وقتی افراد در مورد چیزی فکر می کنند به کجا خیره می شوند
برای درک بهتر این مطلب می توانید روی خود یا دوست خود امتحان کنید. برای انجام این روش برای دوست خود مساله ایی را طرح کنید که نیاز به فکر داشته باشد مثلا بپرسید روز گذشته کجاها رفتی و یا اینکه ۵۵ ضرب در ۹۰ چند می شود  در این هنگام هنگام تفکر و موقع پاسخگویی با دقت به حرکات چشم هایش نگاه کنید پاسخ آن هم مهم نیست آن چه مهم است و باید به ان دقت شود حرکات چشم های فرد هنگام تلاش برای پاسخگویی است توجه کنند سوالی که مطرح می کنید پاسخ آن مطلبی بیش ازکلمات بلی یا خیر باشد.
اگر حرکات چشم ها به سمت پایین باشد فرت ترجیحا سبک یادگیری حسی حرکتی دارد.
افرادی که سبک یادگیری حسی حرکتی دارند لمسی یا جنبشی یادگری و پردازش و یادآوری اطلاعات وروی را از طریق عمل کردن یا احساس کردن انجام می دهد و انها برای بخاطر سپاری و یادآوری اطلاعات به حس کردن و انجام دادن یک عمل نیاز دارند.
اگر حرکات چشم ها به سمت بالا باشند یا اینه به جلو خیره شوند شخص سبک یادگری دیداری دارد.
افرادی که سبک یادگیری دیداری دارند وقتی بخواهند اطلاعات را به یاد آورند به سمت آسمان نگاه می کنند و تصاویری رابه صورت تجسم ذهنی برای خود ترسیم میکنند آنها اطلاعات درون داد را به شکل اطلاعات تصورری درآورده و سپس مورد پردازش و ذخیره سازی و طی مراحلی به برون داد ارتباطی تبدیل می کنند
افرادی که سبک یادگیری دیداری دارند برای بخاطر سپاری اطلاعات نیاز به دیدن تصاویر دارند.
افراد دیداری دوست دارند تصاویر را در ذهنشان تجم کنند تا بتوانند اطلاعات دریافتی را مورد پردازش قرار دهند بسیاری از آنان وقتی مطلبی را می خوانند تصویر ان بصورت فیلم در ذهنشان نقش می بندد یا در  حال خواندن یک مطلب نوشتاری خاص تصویرر آن را در ذهنشان مجسم می کنند آنها ترجیح می دهد اطلاعات مورد نظر  خود را در رسانه های تصویری مثل نقشه جدول نمودار ویدئو و غیره جستجو کنند.
دیدن نقاشی یا تجسم یک تصویر بیانگر هزاران کلمه است این مطلب در مورد افراد دیداری بسیار مناسب است افراد دیداری وقتی به رستوران میروند تمایل دارند صورت حساب را به طور مستقیم مشاهده کنند تا سهم خود را پرداخت کنند.
اگر حرکات چشم ها به سمت جوانب و اطراف باشد پردازش اطلاعات سبک یادگیری شنیداری است
اگر شنیداری نیاز به شنیدن کلمات دارند و برای یاد آوری اطلاعات کلمات و عبارات رابه صورت مکالمه در ذهن خود مرور می کنند اگر شما یک فرد شنیداری هستید ممکن است حتی با صدای بلند مطالب را بخوانید و همچنین به کلماات نوشته شده گوش دهید.
افراد شنیداری برای بخاطر سپاری اطلاعات و مطالب نیاز به شنیدن عبارات دارند.
ویژگی های رفتاری سبک های مختلف یادگیری
ویژگی های سبک دیداری :
مادامی که تصویری کلی و روشن از موضوع درس در ذهن نداشته باشند نمی توانند درس را درک کنند .
از جزئیات نامرتبط بیذارند هنگامی که استاد و معلم به جزئیات اشاره می کند ناآرامند و احساس ناراحتی می کنند.
عاشق نمودا جدول و تصاویر هستد دنبال نسخه های چاپی و مرغوب کتاب هستند
دفاتر و کتاب های این افراد پر از نقاشی و کاریکاتور و مرز بندی های گرافیکی و علامت ها و شکل ها است.
در استفاده از خود کار چند رنگ مهارت زیادی دارند کتابشان پر از علامت برای مطالب مهم است.
تصاویر و چهره ها را بهتر از اسامی بخاطر می سپارند.
استاد خلاصه نویسی هستند
اطراف خود را پر می کنند از یاداشت هایی جهت یاد آوری موضوعات و امور مختلف
ویژگی افراد با سبک شنیداری مختلف
دوست دارند بجای چشم یک گوش و یک دهان اضافی داشته باشند تا بتوانند همیشه بشنوند و صحبت کنند
هنگام کار زیر لب زمزمه می کنند و سرعت فعالیتشان را با ریت و تن صدایشان تنظیم می کنند.
باشنیدن یک کلمه اعتراض آمیز سریع واکنش نشان می دهند
ترجیح می دهند صدای استاد را بشنوند و لزومی به نگاه کردن به چهره معلم و استاد نمی  بینند
می توانند از تن صدا به اعماق وجود وافکار  اشخاص پی ببرند
می توانند از روی کلام آهنگ صدای استاد بخش های مهم و کلیدی مطلب را درک کنند
برای یادگیری بهتر مطالب را با صدای بلند می خوانند و برای خود بازخوانی می کنند.
نتها و یادداشتهای سر کلاس را بازخوانی  می کنند و در جهت یادگری بهتر استفاده می کنند
ویژگی های سبک حسی یا حرکتی
دوست دارند خودشان وارد عمل شوند و از طریق کار تکلیف یا پروژه موضوع را تجربه کنند
مطالب را می خوانند بازنویسی می کنند و در این جریان بهتر یاد می گیرند
شدیدا احساس و عاطفی هستند و ترجیح می دهند در تماس مستقیم با موضوع درس باشند و از نزدیکترین موضع آن را لمس کنند و آن را دریابند
با دروس کراگاهیی و ازمایشگاهی ارتباط راحتی برقرار می کنند
علاقه دارند مطالب درس را مرور کنند
معمولا نزدیکترین صندلی به استاد را انتخاب می کنند تا کمترین فاصله را با او داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست