چگونه مرد خود را به صحبت کردن تشويق کنيم؟

نويسنده: جواد وند نوروز

چرا مردها در خانه کمتر صحبت مي کنند؟ اين سئوالي است که خيلي از خانم ها در مراجعه به مرکز مشاوره من مطرح مي کنند. آيا مردها کم صحبت مي کنند پس چرا در خارج از خانه ها صحبت کننده هاي موفقي هستند ولي در منزل کمتر حرف مي زنند؟
شايد يکي از دليل هاي اين مساله سئوال کردن بيش از حد زنان باشد. زنان معمولاً در مکالمات سئوالات بيشتري مي پرسند. آنها سئوال کردن را راهي براي ادامه گفتگو مي دانند. مردان کمتر دوست دارند سئوالات شخصي را مطرح کنند آنها فکر مي کنند اگر همسرم قرار است چيزي به من بگويد، خواهد گفت. زنان نيز فکر مي کنند اگر سئوال نکنند، شوهرشان فکر مي کنند آنها بي تفاوت هستند. مردان سئوالات زياد را نشان دهنده فضولي مي دانند در حالي که زنان آن را بيان گر ارتباط قوي و صميمي زوجين مي دانند.
زنان موفق براي صحبت کردن همسرشان به موارد ذيل دقت مي کنند:
۱-سعي داشته باشيد زبان شريک زندگي خود را بهتر متوجه شويد. اگر متوجه مي شويد که پندهاي شما به همسرتان تنها باعث ناراحتي او مي شود راه حل مناسب ديگري پيدا کنيد.
۲-صحبت هاي همسرتان را قطع نکنيد. هيچ گاه وسط حرف هاي همسرتان سخن نگوييد، اگر از طرف يکي از زوجين هم چنين اتفاقي افتاد، سريع از اين مساله تعبير منفي نکنيد و فرض را بر اين بگذاريد اين روش صحبت کردن اوست يا اينکه اتفاقي بوده است.
۳-از مطرح کردن سوالات و پاسخ هاي نامناسب خودداري کنيد. سئوالات خود را به شکلي ماهرانه بپرسيد تا پاسخي درست دريافت داريد و از آن بهره ببريد. مطرح کردن پرسش هايي از موضوعات مناسب و جالب به مکالمه مفيد و ادامه دار مي انجامد.
۴- از شيوه هاي عاطفي استفاده کنيد. زياد سخت گير نباشد. هر کسي حساسيتي دارد. توجه داشته باشيد که هيچ زوجي به طور صد درصد مناسب با هم نيستند. شايد همين عدم تناسب صد درصد باعث جذب دو فرد به هم مي شود. ياد بگيريد تفاوت هاي فردي يکديگر را بپذيريد و از برخوردهاي سخت و خشن خودداري کنيد. توجه داشته باشيد که تفاوت داشته باشيد که تفاوت هاي شما ناشي از بي وفايي يا فقدان اعتماد و احترام متقابل نيست. تفاوت ها خود عامل تنش است و نه نشانه اي از ناپسند بودن.
۵-رازدار باشيد. وقتي همسرتان مطلب يا صحبتي با شما در ميان مي گذارد، فوراً آن را به اطلاع مادر عزيز و خواهر گرامي تان نرسانيد. خواهر گرامي شما نيز همسر مهرباني دارد که آن مطلب را به گوش او يا کسان ديگر خواهد رسانيد. هنگامي که راز و صحبت مردتان را در ميان مي گذاريد، دير يا زود همسرتان متوجه خواهد شد و ديگر هيچ صحبت يا مطلبي را به شما نخواهد گفت.
۶-به نصيحت گويي نپردازيد. يکي از علت هاي اصلي عدم صحبت کردن مردان در منزل نصيحت کردن زنان است. در خيلي از موارد وقتي مرد صحبت مي کند، زن بلافاصله شروع به نصيحت گويي و پند و اندرز دادن مي کند که اين مساله باعث مي شود ديگر تمايل نداشته باشد با شما صحبت کند.
۷- به هنگام گفت و گو با همسرتان ساکت و مبهوم نمانيد. زنان صحبت کردن از طريق اشاره و حرکت دست و صورت يا با صدا و.. به همسر خود برسانيد که نسبت به حرف هايش بي تفاوت نيستند. در اين صورت همسرتان متوجه مي شود که شما به حرف هايش گوش مي دهيد و براي شما مهم است.
۸- در گوش کردن فعال باشيد. مردها دوست دارند موقع صحبت کردن زنشان به چشم هايشان نگاه کنند سعي کنيد به چشمان آنها نگاه کنيد.
منبع: نشريه راه کمال، شماره ۳۸
سایت راسخون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست